A KSH által 2017. április 7-én közölt külkereskedelmi adatok világosan jelzik Magyarország mostani pénzügyi helyzetének nemzetközi kereskedelmünk általi megalapozottságát. A tájékoztatás szerint februárban a magyar export értéke 8,1 milliárd eurót (2507 milliárd forintot), míg az importé 7,2 milliárd eurót (2226 milliárd forintot) tett ki.
A kettő közötti különbözet – a magyar külkereskedelmi többlet – összesen 911 millió euró (281 milliárd forint) volt. A kivitel 79, a behozatal 77 százalékát az Európai Unió tagállamaival bonyolítottuk le.
A friss külkereskedelmi adatok elemzésekor közgazdászok rámutattak: többletünk kellően széles mozgásteret biztosít, ezáltal nagyobb választási lehetőséget ad a kormánynak, valamint a hazai vállalatoknak és háztartásoknak. Az ugyancsak KSH által pár nappal korábban, április 3-án közölt adatok alapján pedig januárban az export euróban kifejezett értéke 14,0, az importé 15,2 százalékkal nőtt a decemberi 7,6, illetve 9,3 százalék után. A külkereskedelmi aktívum 633 millió eurót tett ki, és 16 millió euróval haladta meg az egy évvel korábbit.
Januárban valamennyi árufőcsoport exportnövekedési indexe erőteljesen élénkült: a gépek, szállítóeszközök kivitele 12,2 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit, a feldolgozott termékek kivitele 16,7 százalékkal nőtt, a decemberi 3,9, illetve 3,2 százalékos ütem után. Az élelmiszer-kivitel 9,6 százalékkal nőtt decembert követően.
Az élénkülő magyar külgazdaság alapját azok a nemzetközi nagyvállalatok adják, ahová itthoni kis- és közepes vállalatok szállítanak, és amelyek magyar munkavállalók és családjaik számára nyújtanak biztos megélhetést. A minél több export realizálásával jelentősen javul a hazai foglalkoztatottság, és így sokkal több kkv tud részt venni a multinacionális vállalatok beszállítói láncainak működtetésében.
Az európai konjunktúraadatok is okot adnak a bizakodásra és kedvező exportkilátásokat tesznek lehetővé. Szakértők szerint az új autóipari kapacitások üzembe helyezésével jövőre jelentősen tovább bővülhet majd a magyar kivitel. Az itthon tevékenykedő nemzetközi abroncsgyártó cégek is elsősorban a külföldi autógyártás számára állítanak elő, ami tovább erősíti az exportpotenciált.
Az autóipar egyébként a hazai export közel egyötödét adja, és 2016-ban a magyar járműipar által előállított termékek 92 százalékát exportpiacokon értékesítették.