A Magyar Narancs kérdései és a NEA Tanács elnökének válasza

Csak az igazat!

Fülöp Zsófia, a Magyar Narancs újságírója a Norvég Civil Alapról készít egy cikket, ezzel kapcsolatban, illetve a Nemzeti Együttműködési Alap kapcsán a következő kérdései merültek fel:

– Mit gondolnak Lázár János Miniszterelnökséget vezető államtitkár leveléről, melyben kifejti, hogy a Norvég Civil Alap támogatását kezelő szervezet tagjainak pártpolitikai kötődése összeegyeztethetetlen a civil élettel és így, ilyen formában ez akár belpolitikai beavatkozásnak is tekinthető a norvég állam részéről?
– A Nemzeti Együttműködési Alap hasonlóan működik: hazai civil szervezeteknek osztanak pénzt, nem mellesleg ez az alap a kormány által felügyelt és vezetője az a Csizmadia László, aki a CÖF-öt is vezeti. Ezzel nincs probléma? Ez nem köthető egyetlen párthoz sem?
– A CÖF alapítása és a NEA vezetése nem két összeegyeztethetetlen pozíció?

 

Csizmadia László, a NEA Tanács elnökének válasza

Tisztelt Fülöp Zsófia!

Lázár János Miniszterelnökséget vezető államtitkár leveléről nem áll módomban nyilatkozni, kérdésével forduljon egyenesen államtitkár úrhoz.

A Nemzeti Együttműködési Alap működéséről, remélve, hogy a leírtak egy az egyben megjelennek újságukban, a következőkről tájékoztatom:

A NEA működésével összefüggő pénzügyi és számviteli feladatok ellátása a 2011. évi CXCV. törvény az államháztartásokról (Ávr) és a 368/2011 (12.31.) számú kormányrendelet gondoskodik.
A pénzeszközök felhasználására vonatkozó támogatói döntéseket a Civil Tv 61. § (7.)  alapján a kollégiumok jogosultak meghozni.
A NEA-ra vonatkozó rendelkezéseinek értelmében az Alapkezelő végzi a támogatásigények fogadását, érkeztetését és kezelését.

A 2011. évi CLXXV. tv. 61 § (7.) bekezdése értelmében a pénzeszközök felhasználására vonatkozó támogatási döntéseket a Tanács elnöke, amennyiben azzal nem ért egyet, a Tanács elé terjesztheti. Ez esetben a Tanács 9 tagja egyenként, titkos szavazással pontozza az érintett pályázatokat, és azokat a sorrendiség megállapítása céljából visszaküldi a kollégiumoknak.

2012-ben és 2013-ban az összes pályázat 3-5 %-át ellenőrizte a Tanács, míg 2014-es pályázatok esetén tanácsi kontrollra nem került sor!
A Tanács elnöke, mint látható, a pályázatokat nem bírálhatja el, szerepe a nyerő pályázatok meghatározásában nem lelhető fel, a személyével érintett civil szervezetek a Civil Törvény szerint a NEA-hoz nem pályázhatnak, így onnan támogatást nem is nyerhetnek.

A Civil Törvény továbbiakban kizárja, hogy a pályázatok elbírálásában résztvevő 5 kollégium egyenként 9 tagjának bármelyike pályázati pénzben részesüljön.

A Tanács tagjai és elnöke, valamint a kollégiumok elnökei és vezetői fizetésben nem részesülnek, a Tanács elnöke havi 30.000Ft költségtérítésben részesül.
A NEA Tanács elnökének külön titkársága és irodája nincs.

A NEA kollégiumok és a Tanács döntéseit a Civil Információs Portál a nyilvánosság erejével biztosítja. A 2014. évi kiírásokra 12390 pályázat érkezett, a kollégiumi döntések szerint 2013-ban a nyertes pályázók száma 4815 volt.

Kérdésére jelzem, hogy a CÖF egy 2009-ben alakult, kifejezetten a polgárok által fontosnak tartott közügyekkel foglalkozó közösség.
Fentiekből is látható, hogy a CÖF alapító-szóvivője, Csizmadia László szerepe a NEA Tanács elnökeként nem jelent összeférhetetlenséget.
Mindenfajta olyan hír, amely személyemet közpénzek irányított pénzosztásával vádolja, alaptalan és részemről visszautasított.

Remélem, sikerült megvilágítanom a NEA Tanács elnöki szerepemet, és eloszlatni a téves információkat.

Üdvözlettel

Csizmadia László
NEA Tanácsának elnöke

Szerző
CÖKA

Szólj hozzá!

Kövessen minket a hírportálunkon és A közösségi médiában!