Autót gázolt a kerékpáros. Nem autóst, aki figyelmetlenül a biciklis elé lépett, hanem magát az autót kapta derékba.
Fékezés nélkül hajtott a karosszériának, majd az ütközéstől a szembe jövő kocsisor elé esett. A sofőr – jóllehet, látta, hogy autójának több eleme is megrongálódott – a közeli orvosi rendelőbe vitte a szerencsétlenül járt embert, bár egy karcolás sem látszott rajta.
Mindenki a biciklist hibáztatta. Tanúskodott autós, kerékpáros, gyalogos. A doktor szerencsére nem talált nagyobb bajt, de amikor a sofőr haza akarta vinni a biciklist, az kijelentette: nem megy sehová. Telefonon beszélt az ügyvédjével, aki azt tanácsolta, hogy hívja ki a rendőröket.
A helyszínelők jegyzőkönyve nem zárta ki az autós felelősségét, így az igaza érdekében ő is kénytelen volt ügyvédhez fordulni. A tanúk egyértelmű vallomásai ellenére is több mint egy évbe telt mire a rendőrség kimondta: az autós nem felelős a balesetért. Hogy a kárát ki téríti meg, arról már szó sem esett. A kerékpárosnak ugyanis még csak háztartási biztosítása sem volt.
Sokak tapasztalata, hogy a kerékpárosok bárhol, bárhonnan, bármikor fölbukkanhatnak. Tekernek bérelten vagy sajáton, járdán, zebrán, buszsávban, az út közepén, vagy szélén, néha még a számukra kijelölt úton is. Nekik nem számít a piros lámpa, és az egyirányú utcában a legváratlanabb módon képesek ráijeszteni a gyanútlanul autósra. Nekik nem kell ismerniük a szabályokat, elég, ha a többieknek van KRESZ-vizsgájuk.
Srí Lanka fővárosában, Colomboban – a pusztító szökőár utáni hónapokban – voltam szemtanúja, hogy a háromkerekű nyitott taxiban utazónak öngyújtót adott a mellettük haladó teherautós, miután látta, hogy az utas tanácstalanul forgatja cigarettáját. A meghatározhatatlan számú jármű jelöletlen sávokban hömpölygött. Motorosok, biciklisek százai, buszok, magán- és bérautók, no, és a trópusi forróság együtt jelentette a csúcsforgalmat. Mindez egyetlen koccanás nélkül. A szemmel láthatóan nem helybéli taxizó égő cigarettával a kezében nyújtotta vissza a gyújtót. A teherautós továbbadta egy személykocsi vezetőjének, akitől aztán visszakerült a tulajdonosához, egy a robogóján mosolygó fiatalemberhez.
Az egykori Ceylonban, amely hazánknál kisebb területű, több mint húsz millióan élnek. Az országot az Indiai-óceán gyöngyszemének mondják. Neve – szingalézül – sugárzó fénylő országot jelent.